Proč jsou fermentované potraviny tak důležité pro vaše zdraví
30. 08. 2020, Kategorie Zdraví a sport
216 shlédnutí

Proč jsou fermentované potraviny tak důležité pro vaše zdraví

https://www.mindbodygreen.com/0-5634/12-Ways-Fermented-Foods-Heal-Your-Body-Mind.html

Fermentované potraviny existují už tisíce let a nyní se znovu dostávají do povědomí. Historicky se fermentace používala kvůli konzervování potravin, ale v poslední době získává popularitu i kvůli  zdravotním výhodám, jako je zlepšení trávení a nálady. Pivo, víno, kváskové pečivo, tepelně neopracované trvanlivé salámy a jogurt jsou příklady fermentovaných potravin. Mezi další fermentované potraviny, o kterých jste možná dosud neslyšeli, patří kefír, kombucha a miso.

Co je to fermentace?

Fermentace je proces rozkladu organických látek - jako je zelenina, ovoce, obilí, ryby, maso a mléčné výrobky - přidáním kvasinek nebo prospěšných bakterií.

Existují tři základní typy fermentace:

 Proč jsou fermentované potraviny tak důležité pro vaše zdraví

Mléčné kvašení: Tento druh fermentace, který se spoléhá na kvasinky a bakterie, které přeměňují škroby a cukry na kyselinu mléčnou, se používá k výrobě fermentovaných potravin, jako je kysané zelí, kysané mléčné výrobky, kombucha, kimči a kváskový chléb. Fermentované potraviny vyrobené fermentací kyselinou mléčnou obsahují živé mikroorganismy.

Alkoholové kvašení: Tento typ kvašení používá kvasinky k štěpení škrobů a cukrů k výrobě vína a piva. Nevytváří živé mikroorganismy (probiotika).

Octové kvašení: U tohoto typu kvašení alkoholu vzniká kyselina octová. Princip výroby octa.


V závislosti na použité metodě podporuje proces fermentace růst a množení bakterií nazývaných probiotika. Probiotika jsou „dobré“ bakterie, které pomáhají tělu trávit potravu a podporují zdravý střevní mikrobiom. Mnoho zdravotních přínosů připisovaných fermentovaným potravinám je z velké části způsobeno jejich probiotickým obsahem. Abyste si byli jisti, že kupujete fermentované potraviny, které obsahují probiotika, hledejte na etiketě obalu výraz „přirozeně fermentováno“.

Zdravotní přínosy konzumace fermentovaných potravin

Je vědecky dokázáno, že fermentované potraviny bohaté na probiotika nabízejí řadu zdravotních výhod zlepšením střevního mikrobiomu. Jíst stravu bohatou na vlákninu, rostlinné produkty a fermentované potraviny pomáhá zajistit, aby střevní mikroorganismy žijící ve vašem zažívacím traktu byly rozmanité a prosperující. Nyní chápeme, že věta „jste to, co jíte“, by měla přesněji znít, „jste to, co trávíte a vstřebáváte“. Optimalizace rovnováhy bakterií ve střevě pravidelnou konzumací fermentovaných potravin je zásadní pro to, aby se živiny z potravy dostaly do vašich buněk. Není tedy žádným překvapením, že se ukázalo, že fermentované potraviny mají silné antioxidační, anti-hypertenzivní a anti-diabetické vlastnosti.

Zlepšují trávení

 Proč jsou fermentované potraviny tak důležité pro vaše zdraví

Nyní víme, že zdravý mikrobiom zlepšuje integritu gastrointestinálního traktu. To zahrnuje ochranu střevní sliznice před prosakováním, pomáhá tělu lépe vstřebávat živiny a pomáhá chránit před zažívacími chorobami, jako jsou zánětlivá onemocnění střev (IBD), rakovina tlustého střeva a další zdravotní potíže, jako je metabolický syndrom a ateroskleróza krevních cév.

Několik studií také ukázalo, že konzumace fermentovaných potravin, jako je jogurt, kefír a kysané zelí, může pomoci chránit zdraví střev. Tyto potraviny mohou pomoci nejen zlepšit zdraví trávicího traktu, ale také mohou být užitečné při léčbě střevních poruch, jako je infekční průjem. Další studie ukázala, že konzumace probiotických potravin může také pomoci chránit před virem H. pylori, žaludeční infekcí, která může vést k určitým typům rakoviny žaludku.


Posilují váš imunitní systém

Probiotika stimulují imunitní systém, upozorňují ho na škodlivé bakterie a vyvolávají jeho odpovídající reakci. Řada studií na zvířatech i na lidech prokázala důležitost probiotik při podpoře zdravého imunitního systému. To zahrnuje zmírnění gastrointestinálních a zánětlivých příznaků u autoimunitních poruch.

Zlepšují duševní zdraví

 Proč jsou fermentované potraviny tak důležité pro vaše zdraví

Možná vás překvapí zjištění, že vaše střeva a váš mozek mají blízký vztah, známý jako osa střevo-mozek (GBA). Vědci zjistili, že to, co se děje ve vašem střevě, může mít vážný dopad na váš mozek a naopak. Například dysbióza, ke které dochází, když je střevní bakteriální osídlení nevyvážené, je spojována se vším možným od syndromu dráždivého tračníku (IBS) až po poruchy centrálního nervového systému. A aby toho nebylo málo, bylo prokázáno, že léky určené k léčbě psychických nebo neurologických problémů, jako jsou antidepresiva a léky proti bolesti, ovlivňují zdravé trávení.


Zdravá a rozmanitá mikroflóra hraje klíčovou roli v tom, jak pomoci tělu udržovat tento důležitý vztah mezi střevem a mozkem. To je zvláště důležité pro regulaci nálady, protože až 90 % našeho serotoninu, významného neurotransmiteru v mozku, kterému se někdy říká „hormon štěstí“, se produkuje ve střevech.

Jak se fermentace liší od nakládání?

Ke konzervování potravin se používá kvašení i nakládání. Rozdíl mezi těmito dvěma procesy spočívá v tom, že se nakládané potraviny konzervují pomocí solného roztoku (známého jako solanka) nebo kyseliny, jako je ocet, místo kvasinek nebo bakterií. Snadným příkladem nakládaného jídla jsou „rychlé“ nakládané okurky, což jsou okurky nakládané v horkém octě.

Ale hádejte co? Některá jídla jsou nakládaná i fermentovaná! Například tradiční okurky se vyrábějí nejprve naložením okurek do solného roztoku a následným kvašením. Dalším příkladem tohoto dvojího procesu je zelí, které se připravuje nakládáním zelí v solném roztoku a necháním směsi fermentovat.

Jsou ale fermentované potraviny bezpečné?

 Proč jsou fermentované potraviny tak důležité pro vaše zdraví

Přidání fermentovaných potravin do vaší stravy může být snadným a chutným způsobem, jak posílit vaše zdraví. Obecně platí, že kvašené potraviny můžete bezpečně jíst. Je však důležité dodržovat správné postupy přípravy, pokud fermentujete doma, abyste zabránili kontaminaci a plísni.

Pokud máte citlivost na některé potraviny, jako je intolerance laktózy nebo kvasinkové alergie, budete se muset některým fermentovaným potravinám vyhnout. Také, pokud jste nováčkem v konzumaci fermentovaných potravin nebo potravin s vysokým obsahem probiotik, je dobré začít pomalu. Tyto potraviny mohou způsobovat plynatost a nadýmání, proto je užitečné nechat trávicí systém, aby se mohl přizpůsobit.

Pro ty, kteří se zotavují z určitých poruch trávení, jako je candida nebo SIBO, možná bude třeba začínat s fermentovanými potravinami opatrně. Pro těhotné nebo kojící ženy je nevhodná kombucha. Ta může také zhoršit některé zažívací potíže, jako je průjem a syndrom dráždivého tračníku kvůli obsahu kofeinu. Před zavedením jakýchkoli zásadních dietních změn je vždy důležité se poradit se svým lékařem, zvláště pokud máte zdravotní omezení nebo užíváte léky.

Jak zavést ve vaší stravě fermentované potraviny

Fermentované potraviny se běžně vyskytují v kuchyních po celém světě. Při nákupu fermentovaných potravin je velmi důležité přečíst si štítek a zkontrolovat datum exspirace. Na štítku by mělo být uvedeno „živá aktivní kultura“. Hledejte bakterie jako Lactobacillus, Bifidobacterium nebo Bifidobacterium lactis HN019. Také je dobré si tyto potraviny vyzvednout na konci nakupování a na cestu domů je ochladit, aby kultury zůstaly aktivní.

Mnoho chronických onemocnění je možno vyléčit správným dietním programem. Mohl by vás zajímat také článek 10 známek, že nemáte v pořádku střevo + dietní program k vyléčení

Oblíbené články

 Honeydew vs. Cantaloupe: Který z těchto letních melounů je zdravější? Honeydew vs. Cantaloupe: Který z těchto letních melounů je zdravější?

8 dalších skvělých receptů na smoothie, které vám ještě navíc pomůžou i zhubnout 8 dalších skvělých receptů na smoothie, které vám ještě navíc pomůžou i zhubnout

 Jak být šťastnější za 10 minut Jak být šťastnější za 10 minut

4 cviky pro pevnější prsa 4 cviky pro pevnější prsa

7 tipů jak proměnit sex na fantastické kardio cvičení 7 tipů jak proměnit sex na fantastické kardio cvičení

3 způsoby, jak lépe usínat 3 způsoby, jak lépe usínat

15 způsobů, jak přirozeně snížit hladinu cukru v krvi na zdravou úroveň 15 způsobů, jak přirozeně snížit hladinu cukru v krvi na zdravou úroveň

13 pádných důvodů, proč meditovat každý den 13 pádných důvodů, proč meditovat každý den

5 falešných památek, které prostě musíte vidět 5 falešných památek, které prostě musíte vidět

3 důvody, proč zkusit alespoň měsíc abstinovat 3 důvody, proč zkusit alespoň měsíc abstinovat

10 potravin, které si dává denně k jídlu 9 výživových poradkyň 10 potravin, které si dává denně k jídlu 9 výživových poradkyň

4 důvody, proč je kokosový olej můj nenahraditelný pomocník 4 důvody, proč je kokosový olej můj nenahraditelný pomocník

 Run for your Bun! Kavárna, kde za jídlo neplatíte Run for your Bun! Kavárna, kde za jídlo neplatíte

6 výhod hlubokých dřepů + co to je, a jak se cvičí 6 výhod hlubokých dřepů + co to je, a jak se cvičí

 Proč je dobré, aby Instagram skrýval „lajky“ Proč je dobré, aby Instagram skrýval „lajky“

5 příznaků, že pijete málo vody 5 příznaků, že pijete málo vody

Komentáře

    Vložit nový komentář