Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

 Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

O své zkušenosti se podělila blogerka Tess
Montgomery z Londýna.

Trpím úzkostí tak dlouho, jak si
pamatuji. Kdo ví, možná jsem se s ní už narodila

 Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

Někteří lidé mají stavy úzkosti. Pro mě je to jako
vnitřní moře. Někdy je voda zcela nehybná, na hladině se odráží slunce a
život je krásný. V jiných dnech jsou vlny vysoké a z dálky se blíží bouře.
Většinou je moře jen trochu neklidné. Není to špatné, ani dobré, ale OK.

Dokážu si
s tím poradit

Během let jsem poznala svoji úzkost blíže, a při jejím
zvládání si vedu mnohem lépe než dřív. Jsem si vědoma toho, co ji spouští, znamení, na která
je třeba dávat pozor a co dělat, aby se vody trochu uklidnily.

Velmi důležité je uvědomit si, že jsem se probudila do „špatného“
dne. Pokud se hned ráno cítím nepříjemně a s pocitem tíže na prsou, musím
včas reagovat. Snažím se udělat si přestávku, zvolnit denní rozvrh a uvolnit
tlak. Většinou je to všechno, co je potřeba udělat k tomu, abych se
mentálně dostala do klidnějších vod. Vyrovnala jsem se s tím, že tento pocit
nedokážu odstranit, ale dokážu s ním žít.

Jádro mé
úzkosti má původ ve mně

Je to kombinace pocitů, že život je příliš krátký, že chci
dosáhnout více, udělat maximum v co nejkratším možném čase, a přitom jsem na
sebe moc tvrdá. Mám na sebe příliš vysoké nároky, které se nedají trvale
zvládnout. K tomu se přidávají stresující životní události, příliš
mnoho práce nebo jiné vnější tlaky a požadavky. Pak se u mne začnou projevovat
fyzické známky úzkosti. Začne mi bušit srdce, jsem rozechvělá, velmi unavená a mám
hroznou náladu. Není to dobré pro nikoho, a pro mě především.

Pro ty dny, kdy
se život zdá být břemenem, jsem našla pár tipů, které opravdu pomáhají

 Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

Stala jsem se trochu odborníkem na toto téma. Podzimní úzkost je celkem běžná, i když úzkostí
normálně netrpíte. Podělím se s vámi o své fungující mechanismy na její
zvládnutí
.

Pokud trpíte podzimní úzkostí (nebo jen úzkostí obecně jako
já), navrhuji, abyste si tyto věci vyzkoušeli.

Pobývejte venku

Ideální je pobyt v čisté přírodě, ale i rychlá procházka se
psem nebo jen chůze místo jízdy autobusem má pozitivní vliv. Vždy se snažím dávat
si kávu i obědy venku tak dlouho, jak to počasí dovolí. Nadýchám se trochu
čerstvého vzduchu, a pokud budu mít štěstí, bude svítit slunce, a to mě opravdu
uklidňuje a hned se cítím se lépe.

Pijte horké nápoje a dopřejte si dlouhé koupele a sprchy

 Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

Existuje důvod, proč se šálek čaje nazývá „objetí v hrnku“.
Teplá tekutina uklidňuje. Znám jen málo věcí, které přinášejí větší
uvolnění než kontakt kůže s teplou vodou. Zvlášť, když si do koupele přidáte koupelovou sůl (výborná je např. Epsomská sůl). Zjistila jsem, že spím mnohem lépe, když si
dám před spaním teplou vanu nebo sprchu.

Rozsvěcejte si svíčky

 Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

Pocházím ze Švédska, a tak vím dobře, jak špatný vliv může
na vás mít málo denního světla v chladnějších měsících roku. Nezapomeňte si
tedy dopřát nějaké pohodlí ve stylu hygge. Vonné svíčky, načechraná přikrývka,
župan, dobrá kniha, Netflix a tabulka vaší oblíbené čokolády dělají zázraky. Rozmazlujte
se a učiňte své okolí co nejpříjemnějším.

Stýkejte se s lidmi

Když bych kontakt s lidmi potřebovala nejvíc, nejvíce se
ho straním. Stáhnu se do sebe, když cítím úzkost, a všechny ostatní odmítám.
Ale většinou pomůže popovídat si s kamarádkou, trochu se zasmát a odpočinout si
od svých vlastních myšlenek.

Objímejte se a mazlete se

 Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

Lidé potřebují něčí blízkost, aby mohli dobře prospívat.
Musíme milovat a cítit se milovaní. Upřímně řečeno, mým terapeutem je fenka
Olive. Když ji hladím a mazlím se s ní, hned se cítím lépe. (A stejně to
mám samozřejmě také s mým synkem a manželem).

Dopřejte si čas pro sebe bez pocitu viny

Jako máma trpím často pocitem viny, když plánuji něco jen
pro sebe. Cítím se z toho špatně. Mám pocit, že bych měl dělat jiné věci, místo
abych si zážitek opravdu užívala. Takže jsem se přinutila, abych se zbavila
pocitu viny a abych si jednou za čas dovolila něco udělat jen pro sebe.

Provádějte nenáročné cvičení

 Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

Pokud dělám ve špatný den CrossFit nebo náročný trénink,
skončím s ještě větším návalem úzkosti. Ale pokud místo toho budu meditovat,
cvičit jógu nebo tančit, pomůže mi to relaxovat a zklidnit se. Cvičení je skvělé
pro duševní zdraví, ale stojí za to najít něco, co skutečně funguje jak pro
vaše tělo, tak pro vaši mysl.

V dnešní době se mi daří zvládat úzkost a mohu předvídat,
když si myslím, že se dostaví s plnou silou, na základě všeho možného, od
mého měsíčního cyklu po pracovní vytížení. Jedinou věcí, kterou nemohu
předvídat, jsou neočekávané okolnosti, a to je doba, kdy obzvlášť pomáhají
všechny výše uvedené rady
. A opravdu to funguje. Takže pokud máte pocit, že se
tlak stupňuje a vaše úzkost stoupá, nečekejte a jednejte. Nezáleží na tom, zda
je to spojeno s ročním obdobím nebo ne, vyzkoušejte jeden nebo všechny z navržených
postupů. Uvidíte, že se budete cítit lépe.

Kdo hledá šťastný způsob
života, může se inspirovat severským stylem „Hygge“: 5 způsobů, jak být hygge a vytvořit si po vzoru Dánů šťastný život

Přidej první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.