12 nejzdravějších ingrediencí, které ve vaší kuchyni nesmí chybět
15. 12. 2019, Kategorie Rady a návody
311 shlédnutí

12 nejzdravějších ingrediencí, které ve vaší kuchyni nesmí chybět

https://www.mindbodygreen.com/articles/12-healing-herbs-and-spices-that-add-flavor-to-any-dish

Koření, ať už čerstvé nebo sušené, vytváří tu pravou chuť jídla. Kromě výborné chuti má každá z těchto ingrediencí léčivé vlastnosti, které si nebudete chtít nechat ujít.

1) Černý pepř

Podle ayurvédy, štiplavé aroma a pálivá chuť černého pepře pomáhají při metabolizaci potravin v našem trávicím systému. Jeho zahřívací vlastnosti také pomáhají odstraňovat zahlenění v dýchacích cestách. Využívá se při potížích s trávením, ucpaných nosních dutinách, nadměrném hromadění toxinů, horečce, pomalém metabolismu a obezitě.

 

2) Kardamom

Kardamom má mezi kořením výsadní postavení. Je dobrý pro zlepšení trávení, zklidnění bolestí žaludku a uvolnění plynatosti. Jeho zahřívací vlastnosti také pomáhají čistit tělo a zlepšit krevní oběh. Lusky budete muset rozdrtit, abyste objevili nepřeberné množství jeho zdravotních výhod.

3) Chilli, čerstvé nebo sušené

12 nejzdravějších ingrediencí, které ve vaší kuchyni nesmí chybět

Žár, které cítíte z kajenského pepře a chilli, pochází z kapsaicinu, sloučeniny, o které bylo prokázáno, že oživuje krev, čistí nosní dutiny a ředí hlen. Čerstvé chilli také obsahuje více vitamínu C než pomeranče. Vědci zjistili, že lidé, kteří jedli chilli papričky čtyřikrát týdně nebo více, měli o 40% menší pravděpodobnost úmrtí na infarkty. Riziko cévních mozkových příhod, stejně jako mrtvice, bylo sníženo o více než polovinu a úmrtí z jakékoli příčiny bylo sníženo o 23%.

4) Skořice

Toto antibakteriální koření najdete ve většině domácností. Skořice zvyšuje celkovou vitalitu, zahřívá tělo, působí proti zácpě, zlepšuje trávení, zmírňuje menstruační křeče a zlepšuje krevní oběh. Hledejte skořici ze Srí Lanky „cejlonskou skořici“ (Cinnamomum verum), známou také jako „pravá skořice“, nikoli kůru kasie („čínská skořice“, Cinnamomum cassia).

5) Hřebíček

Hřebíček jsou aromatické poupata léčivého stromu, který je původem z „indonéských ostrovů koření“. Také hřebíček, který se vyskytuje v kořenkách ve většině kuchyní, má antiseptické, anestetické, protizánětlivé, prohřívací a uklidňující vlastnosti.

 

6) Kmín

Kmínu bylo kdysi přisuzováno, že podporuje lásku a věrnost - házel se na svatbách na novomanžele a vojáci byli dokonce posíláni do boje s čerstvým bochníkem chleba s kmínem. Tradičně se používá jako prostředek, který pomáhá při nadýmání a uklidňuje žaludek.

7) Česnek

12 nejzdravějších ingrediencí, které ve vaší kuchyni nesmí chybět

Česnek byl v mnoha kulturách po tisíce let známý jako afrodiziakum, směnný prostředek, potravina, lék a ochrana proti upírům. Jeho sirnatá štiplavost a antibakteriální a protizánětlivé vlastnosti se využívají k prevenci nachlazení a chřipky a k léčbě širokého spektra chorobných příznaků.

8) Zázvor

Je oblíbený především pro svou chuť, ale také pro ochranu a podporu zdravého trávicího systému. Je to jedna z nejstarších léčivých rostlin používaných v čínské, ájurvédské a indonéské medicíně. V Asii je známo, že zázvor zahřívá tělo, působí proti nevolnosti, zvyšuje chuť k jídlu a podporuje trávení, pomáhá tišit bolesti a také obnovit sílu těm, kdo trpí nemocí. Horký zázvorový čaj pomáhá zmírňovat příznaky nachlazení a chřipky. V kombinaci s kurkumou se jeho účinky zesilují. Slupku můžeme ponechat, pokud ji důkladně opláchneme.

 

9) Citronová tráva

12 nejzdravějších ingrediencí, které ve vaší kuchyni nesmí chybět

Citronová tráva je aromatická léčivka s výraznou citrónovou chutí a citrusovou vůní. Jde o antipyretikum a analgetikum: zmenšuje bolest a zánět, pomáhá snižovat vysoké horečky a zmírňuje bolesti hlavy. Na Jamajce je nazývána „fevergrass“ (tráva proti horečce). Citronová tráva také pomáhá obnovit naše životně důležité systémy, včetně trávení, dýchání, vylučování a nervového systému. U čerstvé citronové trávy získáte nejvíc silic tím, že podrtíte nebo nakrájíte spodní bílou část rostliny, a tím nejvíce uvolníte její chuťový potenciál.

10) Cibule

Cibule se používají k redukci zánětů a hojení infekcí po celá staletí. Jsou také jedním z nejzdravějších potravin, které můžete jíst. Cibule jsou přírodní antihistaminikum, jsou také bohaté na vitamín C, sloučeniny síry, flavonoidy a další fytochemikálie, které mohou zklidnit krk a vyčistit ucpané nosní dutiny. Cibuli můžeme používat denně.

11) Badyán

12 nejzdravějších ingrediencí, které ve vaší kuchyni nesmí chybět

Toto koření, které se používá v tradiční čínské medicíně k boji proti chřipce a odstraňování hlenu z dýchacích cest, je účinné v boji proti virovým, bakteriálním nebo plísňovým infekcím a zánětům. Je také běžnou součástí léčivých čajů k léčbě kašle a infekcí hrudníku. Semena se mohou žvýkat před jídlem, aby stimulovala chuť k jídlu.

12) Kurkuma

Kurkuma je považována za „královnu mezi kořením“. Její žlutá barva byla ve východním světě dlouho považována za posvátnou. Žlutá symbolizuje slunce - zdroj světla, energie a růstu - proto je tato barva spojována s královskou hodností a po celé Asii se věří, že nabízí ochranu před zlými duchy. Je přírodním antioxidantem a působí protizánětlivě. Má prokazatelně dobré účinky na trávicí soustavu, kde napomáhá například tvorbě a vylučování žluči.

Pokud se zajímáte o vaření a o zdravou výživu, mohl by vás zajímat také článek 5 důvodů, proč jsou čerstvé bylinky skvělá volba

Pijete alkohol každý den?
Ano (24 %)
Ne (72 %)
Nevím (3 %)

Oblíbené články

14 nápadů na originální vánoční stromeček, který zvládne udělat každý 14 nápadů na originální vánoční stromeček, který zvládne udělat každý

5 tipů, co dělat, když se vám do ničeho nechce 5 tipů, co dělat, když se vám do ničeho nechce

5 univerzálních dárků, kterými potěšíte každého 5 univerzálních dárků, kterými potěšíte každého

 Recept na nejlepší cookies sušenky na světě! Recept na nejlepší cookies sušenky na světě!

3 tradiční techniky zpracování kávy - washed, natural, honey 3 tradiční techniky zpracování kávy - washed, natural, honey

5 důvodů, proč si začít psát deník 5 důvodů, proč si začít psát deník

4 výhody dobrovolnictví na běžeckých závodech 4 výhody dobrovolnictví na běžeckých závodech

6 tipů, co udělat po maturitě 6 tipů, co udělat po maturitě

5 tipů, co si s sebou vzít pod stan 5 tipů, co si s sebou vzít pod stan

37 životních zkušeností, které jsem se naučila za 37 let 37 životních zkušeností, které jsem se naučila za 37 let

4 rady, jak si užít svatbu bez stresu 4 rady, jak si užít svatbu bez stresu

5 motivačních knih, které vám pomohou změnit život 5 motivačních knih, které vám pomohou změnit život

3 rady, jak nakupovat vánoční dárky 3 rady, jak nakupovat vánoční dárky

5 druhů diářů, které vám mohou v příštím roce dělat společnost 5 druhů diářů, které vám mohou v příštím roce dělat společnost

 Silný veganský vývar s konopným olejem pomáhá při zánětech a stresu Silný veganský vývar s konopným olejem pomáhá při zánětech a stresu

16 nápadů, jak trefně odpovědět na dotěrný požadavek, ať se trochu usmějete 16 nápadů, jak trefně odpovědět na dotěrný požadavek, ať se trochu usmějete

Komentáře

    Vložit nový komentář