4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení
22. 06. 2020, Kategorie Rady a návody
146 shlédnutí

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

https://www.powerofpositivity.com/train-brain-stop-overthinking/

Způsobuje vám nadměrné přemýšlení někdy problémy? Vede například k negativní náladě, nebo ke zvýšení úzkosti? Brání vám dělat věci, které je potřeba udělat? Odkládáte rozhodnutí, protože chcete důkladně zvážit všechny možnosti?

Nadměrné přemýšlení může mít negativní důsledky pro ty, kteří se stále něčeho obávají. Zaměření na nejistou budoucnost nás znepokojuje, protože cítíme nedostatek kontroly. Přemýšlení nám také může zabránit v tom, abychom si plně užívali současný okamžik. Pojďme prozkoumat způsoby, jak vycvičit svůj mozek, aby přestal tolik přemýšlet a abychom mohli začít oceňovat, co prožíváme právě teď.


Výzkumníci z University of California at Santa Barbara ukázali účastníkům studie barevné obrázky kaleidoskopu, a poté otestovali jejich schopnost zapamatovat si, zda již dříve viděli některý z těchto obrázků. Účastníci, kteří se snažili výsledek uhodnout, si vedli lépe než ti, kteří se snažili zapamatovat si barvy a vzory. Ti, co příliš přemýšleli a zaměřili svou mozkovou aktivitu na zapamatování vizuální informace, měli horší výsledky než ti, kteří nezaměřili svou pozornost na to, aby si zapamatovali detaily.

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Výzkumníci tvrdí, že tato studie ukazuje, „že zvýšená pozornost může být rozptylující a může ovlivnit výsledky k horšímu.“  Dorzolaterální oblast v kůře mozkové je oblast mozku v prefrontální kůře, která je aktivní, když se na něco soustředíme. Účastníci s nižší stimulací prefrontální kůry si při testování pamatovali obrázky lépe. Jinými slovy, věnovat větší pozornost detailům mohlo skutečně omezit jejich schopnost zapamatovat si, co viděli.

1) Trénujte svůj mozek, abyste přestali nadměrně přemýšlet a zaměřili jste se celkový obraz

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Výzkum ukazuje, že celkový obraz může být pro zapamatování složitých obrazů lepší. Chcete-li naučit mozek zpracovávat informace tímto způsobem, zkuste si představit obraz vcelku, jako kdyby ho váš mozek vyfotografoval a viděl všechny informace najednou.


Můžete si to procvičovat pomocí obrázkové knížky. Otevřete ji na náhodné stránce a dívejte se na nějaký obrázek asi 5 vteřin. Zavřete knihu a snažte se vzpomenout si na všechno, co jste viděli. Krátký čas brání mozku nadměrně přemýšlet, ale budete překvapení, kolik si toho můžete zapamatovat. Zkoušejte to opakovaně tak dlouho, dokud nezískáte více důvěry ve schopnost vašeho mozku rychle zpracovat informace.

2) Cvičte svůj mozek, abyste se cítili dobře i při nejistotě

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Existují věci, které víte a věci, které nikdy nebudete vědět. Nadměrně přemýšlející lidé se při přemýšlení zaměřují na nejistoty a snaží se je vyřešit. U nadměrně přemýšlivých lidí je mozek mozkem dvouletého dítěte, které neustále hledá odpovědi. Ačkoli některé otázky si dokáží zodpovědět, mají tendenci zůstávat u těch, na které si odpovědět neumí. Nebo si přinejmenším myslí, že na ně nelze odpovědět, například „Co by mohl mít na mysli, když říkal, že..“ by se dalo snadno zjistit tak, že byste dotyčného požádali, aby vám řekl, co tím myslel. „Zajímalo by mě, co si o mně myslí," odpověď můžeme zjistit tak, že se přímo zeptáte osoby, jejíž názor vás zajímá. Buď hledejte odpověď na otázku, nad kterou přemýšlíte, nebo uklidněte svůj mozek, že může být spokojený, i když nebudete znát odpověď.


3) Trénujte svůj mozek, aby si všímal vašich negativních myšlenek o sobě

Meta-myšlení je přemýšlení o tom, jak myslíte. Vyžaduje však sebe pozorování. Pokud čtete tento článek a jste znepokojeni svým nadměrným přemýšlením, jste si vědomi vašich vlastních neproduktivních způsobů myšlení. Lidé, kteří se bojí toho, že hodně přemýšlejí, mají obvykle negativní myšlenky o sobě.

Umožnit existenci negativních myšlenek a zároveň je odmítnout jako součást toho, co označujeme jako „já“, je součástí techniky, která může nadměrně přemýšlejícím lidem pomoci. Výzkumníci podle časopise Behavior Therapy zjistili, že kognitivní terapie založená na „mindfulness - bdělé pozornosti“ (MBCT), pomohla lidem cítit větší sebepřijetí, čímž se odstraní negativní emoce ohledně jejich nadměrného uvažování. Lidé, kteří prošli terapií MBCT, zažívali méně stresu spojeného s jejich myšlenkami.

4) Najděte jednu věc, kterou můžete mít pod kontrolou

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Pokud nadměrně přemýšlíte, protože potřebujete získat kontrolu nad situací, pak najděte jeden konkrétní krok, který můžete udělat, abyste pocit kontroly získali. Napište si problém na papír, aby si ho váš mozek nemusel neustále pamatovat. Pak udělejte další krok správným směrem, například uskutečněním telefonního hovoru získejte další informace o celé záležitosti.

Někdy člověk váhá, co má udělat raději. Potom je dobré rozhodnout se pro to, z čeho má lepší pocit. Když si nedokáže vybrat z několika možností, tak nakonec neudělá nic, a bude toto možná litovat víc, než kdyby něco pokazil. Jestliže chcete žít v přítomném okamžiku, posunout se ve vašem životě dál, zůstat v rovnováze a dosáhnout vašich cílů a snů, mohl by vás zajímat také článek 4 klíčové principy bdělé pozornosti + jak je praktikovat


Cítíte se někdy osamělá?
Ano (66 %)
Ne (26 %)
Nevím (8 %)

Oblíbené články

 Recept na mraženou horkou čokoládu Recept na mraženou horkou čokoládu

 Proč se nebát cestovat single Proč se nebát cestovat single

8 věcí, na které už jsem příliš stará 8 věcí, na které už jsem příliš stará

3 tipy, díky kterým budete mít úspěšný web 3 tipy, díky kterým budete mít úspěšný web

5 typů knih, které ocení i malé děti 5 typů knih, které ocení i malé děti

11 tipů, jak si usnadnit domácí přípravu jídla 11 tipů, jak si usnadnit domácí přípravu jídla

5 rad, jak v klidu zvládnout první návštěvu u gynekologa 5 rad, jak v klidu zvládnout první návštěvu u gynekologa

3 + 1 novoroční předsevzetí, které bude radost plnit 3 + 1 novoroční předsevzetí, které bude radost plnit

9 překvapivých faktů o prsou, které jste nevěděli 9 překvapivých faktů o prsou, které jste nevěděli

7 potravin, jejichž zbytky můžete v kuchyni skvěle využít 7 potravin, jejichž zbytky můžete v kuchyni skvěle využít

4 tipy, jak si jednoduše vylepšit pokoj 4 tipy, jak si jednoduše vylepšit pokoj

30 dní k větší sebedůvěře 30 dní k větší sebedůvěře

6 důvodů, proč hrát na hudební nástroj 6 důvodů, proč hrát na hudební nástroj

5 tipů, jak mít na vše více času 5 tipů, jak mít na vše více času

5 minut: investice do štěstí 5 minut: investice do štěstí

9 jednoduchých účesů pro pohodlné dívky 9 jednoduchých účesů pro pohodlné dívky

Komentáře

    Vložit nový komentář