4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Způsobuje vám nadměrné přemýšlení někdy problémy? Vede
například k negativní náladě, nebo ke zvýšení úzkosti? Brání vám dělat věci,
které je potřeba udělat? Odkládáte rozhodnutí, protože chcete důkladně zvážit
všechny možnosti?

Nadměrné přemýšlení může mít negativní důsledky pro ty,
kteří se stále něčeho obávají. Zaměření na nejistou budoucnost nás znepokojuje,
protože cítíme nedostatek kontroly. Přemýšlení nám také může zabránit v tom,
abychom si plně užívali současný okamžik. Pojďme prozkoumat způsoby, jak
vycvičit svůj mozek, aby přestal tolik přemýšlet a abychom mohli začít oceňovat,
co prožíváme právě teď.

Výzkumníci z University of California at
Santa Barbara
ukázali účastníkům studie barevné obrázky kaleidoskopu,
a poté otestovali jejich schopnost zapamatovat si, zda již dříve viděli některý z těchto
obrázků. Účastníci, kteří se snažili výsledek uhodnout, si vedli lépe než ti,
kteří se snažili zapamatovat si barvy a vzory. Ti, co příliš přemýšleli a
zaměřili svou mozkovou aktivitu na zapamatování vizuální informace, měli horší
výsledky než ti, kteří nezaměřili svou pozornost na to, aby si zapamatovali
detaily.

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Výzkumníci tvrdí, že tato studie ukazuje, „že zvýšená
pozornost může být rozptylující a může ovlivnit výsledky k horšímu.“  Dorzolaterální oblast v kůře mozkové je
oblast mozku v prefrontální kůře, která je aktivní, když se na něco
soustředíme. Účastníci s nižší stimulací prefrontální kůry si při testování
pamatovali obrázky lépe. Jinými slovy, věnovat větší pozornost detailům mohlo
skutečně omezit jejich schopnost zapamatovat si, co viděli.

1) Trénujte svůj mozek, abyste přestali nadměrně přemýšlet
a zaměřili jste se celkový obraz

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Výzkum ukazuje, že celkový obraz může být pro zapamatování
složitých obrazů lepší. Chcete-li naučit mozek zpracovávat informace tímto
způsobem, zkuste si představit obraz vcelku, jako kdyby ho váš mozek vyfotografoval
a viděl všechny informace najednou.

Můžete si to procvičovat pomocí obrázkové knížky. Otevřete
ji na náhodné stránce a dívejte se na nějaký obrázek asi 5 vteřin. Zavřete
knihu a snažte se vzpomenout si na všechno, co jste viděli. Krátký čas brání
mozku nadměrně přemýšlet, ale budete překvapení, kolik si toho můžete
zapamatovat. Zkoušejte to opakovaně tak dlouho, dokud nezískáte více důvěry ve
schopnost vašeho mozku rychle zpracovat informace.

2) Cvičte svůj mozek, abyste se cítili dobře i při
nejistotě

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Existují věci, které víte a věci, které nikdy nebudete
vědět. Nadměrně přemýšlející lidé se při přemýšlení zaměřují na nejistoty a
snaží se je vyřešit. U nadměrně přemýšlivých lidí je mozek mozkem dvouletého
dítěte, které neustále hledá odpovědi. Ačkoli některé otázky si dokáží
zodpovědět, mají tendenci zůstávat u těch, na které si odpovědět neumí. Nebo si přinejmenším myslí, že na ně nelze odpovědět,
například „Co by mohl mít na mysli, když říkal, že..“ by se dalo snadno zjistit
tak, že byste dotyčného požádali, aby vám řekl, co tím myslel. „Zajímalo by mě,
co si o mně myslí,“ odpověď můžeme zjistit tak, že se přímo zeptáte osoby,
jejíž názor vás zajímá. Buď hledejte odpověď na otázku, nad kterou přemýšlíte,
nebo uklidněte svůj mozek, že může být spokojený, i když nebudete znát odpověď.

3) Trénujte svůj mozek, aby si všímal vašich negativních
myšlenek o sobě

Meta-myšlení je přemýšlení o tom, jak myslíte. Vyžaduje však
sebe pozorování. Pokud čtete tento článek a jste znepokojeni svým nadměrným
přemýšlením, jste si vědomi vašich vlastních neproduktivních způsobů myšlení. Lidé,
kteří se bojí toho, že hodně přemýšlejí, mají obvykle negativní myšlenky o
sobě.

Umožnit existenci negativních myšlenek a zároveň je
odmítnout jako součást toho, co označujeme jako „já“, je součástí techniky,
která může nadměrně přemýšlejícím lidem pomoci. Výzkumníci podle časopise Behavior
Therapy
zjistili, že kognitivní terapie založená na „mindfulness – bdělé pozornosti“ (MBCT), pomohla lidem cítit větší sebepřijetí, čímž
se odstraní negativní emoce ohledně jejich nadměrného uvažování. Lidé, kteří
prošli terapií MBCT, zažívali méně stresu spojeného s jejich myšlenkami.

4) Najděte jednu věc, kterou můžete mít pod kontrolou

4 způsoby, jak trénovat svůj mozek proti nadměrnému přemýšlení

Pokud nadměrně přemýšlíte, protože potřebujete získat
kontrolu nad situací, pak najděte jeden konkrétní krok, který můžete udělat,
abyste pocit kontroly získali. Napište si problém na papír, aby si ho váš mozek
nemusel neustále pamatovat. Pak udělejte další krok správným směrem, například
uskutečněním telefonního hovoru získejte další informace o celé záležitosti.

Někdy
člověk váhá, co má udělat raději. Potom je dobré rozhodnout se pro to, z čeho
má lepší pocit. Když si nedokáže vybrat z několika možností, tak nakonec
neudělá nic, a bude toto možná litovat víc, než kdyby něco pokazil. Jestliže chcete žít v přítomném okamžiku, posunout se ve
vašem životě dál, zůstat v rovnováze a dosáhnout vašich cílů a snů, mohl by vás
zajímat také článek 4 klíčové principy bdělé pozornosti + jak je praktikovat


Přidej první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.