Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti
06. 04. 2020, Kategorie Rady a návody
603 shlédnutí

Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

https://www.mindbodygreen.com/articles/5-senses-mindfulness-exercise-to-bring-you-back-to-present?

V době nejistoty (ve které se nacházíme právě teď) mohou v mysli snadno převládat chmurné myšlenky. Představy budoucnosti nebo rozjímání o minulosti jsou přirozené a normální - ale ne vždy užitečné. Chcete-li přivést mysl zpět do současného okamžiku, cvičení „zpřítomnění“, které vás ukotví v přítomnosti, může být opravdovou spásou.

 

Abychom si plně uvědomovali současný okamžik, můžeme použít nástroje, které máme vždy k dispozici: náš dech, náš srdeční rytmus a našich pět smyslů. Ponoření se do smyslových vjemů našeho těla odvádí pozornost od bezútěšných myšlenek, a ty mohou nakonec uvolnit sevření, ve kterém nás drží.


Toto jednoduché cvičení vybízí tělo, aby se naladilo na pět smyslů, a funguje to pro jakýkoli věk, v jakémkoli prostředí a kdykoli. Až se příště budete chtít rychle dostat do přítomného okamžiku, nezapomeňte: 5-4-3-2-1.

5) Co vidíte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nejprve se rozhlédněte a všimněte si pěti věcí, které uvidíte. Buďte rychlí a spontánní, vezměte na vědomí prvních pět věcí, které vás upoutají. Vyslovte je nahlas.

4) Co slyšíte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Zaposlouchejte se a určete čtyři zvuky, které uslyšíte. Opět stačí zaregistrovat první čtyři zvuky, které se objeví. Pokud jste náhodou někde, kde je skutečně ticho, možná budete muset vydat nějaký zvuk: zaklepejte na stůl, udělejte „hmmm“, poslouchejte zvuk svého dechu.

3) Co hmatáte (pociťujete)?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nyní prozkoumejte tři věci, kterých se můžete dotknout nebo je pocítit. V tuto chvíli to může být i pocit ve vašich rukou. Jsou teplé nebo studené? Můžete si všimnout pocitu, jaký vyvolává dotek oblečení na vašem těle nebo jak vnímáte boty na nohou. Jemně se dotkněte něčeho ve vašem bezprostředním okolí a důkladně prozkoumejte strukturu.

2) Co čicháte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Dále se snažte najít dvě věci, které můžete čichat. Tohle není vždy jednoduché, záleží na tom, kde jste. Pokud ve vašem prostředí není nic, co byste mohli cítit, možná budete muset očichat vůni těla nebo vlasů. Nebo si předem připravíte poblíž vonné olejíčky pro pravidelné cvičení tohoto smyslu.

1) A konečně, co chutnáte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nakonec si všimněte jedné chuti, která přetrvává v ústech, možná z posledního jídla, šálku čaje nebo zubní pasty z čištění zubů. Pohybujte jazykem v ústech,  stiskněte rty k sobě a zaměřte se chuťový vjem.

Toto rychlé cvičení pěti smyslů je skvělý způsob, jak se „zpřítomnit“. Nikdy si nemůžeme být jistí, co se stane v budoucnu nebo změnit to, co se stalo v minulosti, ale vždy můžeme mít přístup k síle přítomného okamžiku. Náš život neprobíhá v minulosti ani v budoucnosti, ale právě „tady a teď". A tady je nyní vše v pořádku.


Jestli chcete mít naprosto klidnou mysl a žít plně a intenzivně v přítomném okamžiku, mohla by vás zajímat skvělá kniha od Eckharta Tolle „Moc přítomného okamžiku“. Žít v přítomnosti není něco, co děláme; je to způsob života. Více se dozvíte v článku 4 klíčové principy bdělé pozornosti + jak je praktikovat

Láska je k životu nezbytná, máte se rád(a) i vy?
Ano (60 %)
Ne (24 %)
Nevím (15 %)

Oblíbené články

 Jak vybrat ideální dárek pro muže k Vánocům Jak vybrat ideální dárek pro muže k Vánocům

3 rady, jak nakupovat vánoční dárky 3 rady, jak nakupovat vánoční dárky

6 důvodů, proč milovat zimu 6 důvodů, proč milovat zimu

6 maličkostí, které potřebujeme slyšet ve stresu 6 maličkostí, které potřebujeme slyšet ve stresu

5 zdravých a chutných jídel z dýní, kterými přivítáme podzim 5 zdravých a chutných jídel z dýní, kterými přivítáme podzim

 Recept na tenké anglické palačinky Recept na tenké anglické palačinky

4  kroky, díky kterým si vypěstujete nádhernou Aloe vera 4 kroky, díky kterým si vypěstujete nádhernou Aloe vera

1 tip, který je lepší, než ranní káva 1 tip, který je lepší, než ranní káva

5 tipů, co si s sebou vzít pod stan 5 tipů, co si s sebou vzít pod stan

2 důvody, proč selhání neznamená konec, ale začátek 2 důvody, proč selhání neznamená konec, ale začátek

7 tipů jak vypadat dobře na každé fotce 7 tipů jak vypadat dobře na každé fotce

7 věcí, které by si muži přáli, aby o nich ženy věděly 7 věcí, které by si muži přáli, aby o nich ženy věděly

 Vědci potvrdili, že podle oblečení posuzují ostatní lidé i naše schopnosti Vědci potvrdili, že podle oblečení posuzují ostatní lidé i naše schopnosti

5 signálů které napovídají, že je čas změnit zaměstnání 5 signálů které napovídají, že je čas změnit zaměstnání

 Proč je mlsání se sladidlem xylitol zdravé Proč je mlsání se sladidlem xylitol zdravé

5 tipů na rychlé a snadné učení 5 tipů na rychlé a snadné učení

Komentáře

    Vložit nový komentář