Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti
06. 04. 2020, Kategorie Rady a návody
400 shlédnutí

Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

https://www.mindbodygreen.com/articles/5-senses-mindfulness-exercise-to-bring-you-back-to-present?

V době nejistoty (ve které se nacházíme právě teď) mohou v mysli snadno převládat chmurné myšlenky. Představy budoucnosti nebo rozjímání o minulosti jsou přirozené a normální - ale ne vždy užitečné. Chcete-li přivést mysl zpět do současného okamžiku, cvičení „zpřítomnění“, které vás ukotví v přítomnosti, může být opravdovou spásou.

 

Abychom si plně uvědomovali současný okamžik, můžeme použít nástroje, které máme vždy k dispozici: náš dech, náš srdeční rytmus a našich pět smyslů. Ponoření se do smyslových vjemů našeho těla odvádí pozornost od bezútěšných myšlenek, a ty mohou nakonec uvolnit sevření, ve kterém nás drží.


Toto jednoduché cvičení vybízí tělo, aby se naladilo na pět smyslů, a funguje to pro jakýkoli věk, v jakémkoli prostředí a kdykoli. Až se příště budete chtít rychle dostat do přítomného okamžiku, nezapomeňte: 5-4-3-2-1.

5) Co vidíte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nejprve se rozhlédněte a všimněte si pěti věcí, které uvidíte. Buďte rychlí a spontánní, vezměte na vědomí prvních pět věcí, které vás upoutají. Vyslovte je nahlas.

4) Co slyšíte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Zaposlouchejte se a určete čtyři zvuky, které uslyšíte. Opět stačí zaregistrovat první čtyři zvuky, které se objeví. Pokud jste náhodou někde, kde je skutečně ticho, možná budete muset vydat nějaký zvuk: zaklepejte na stůl, udělejte „hmmm“, poslouchejte zvuk svého dechu.

3) Co hmatáte (pociťujete)?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nyní prozkoumejte tři věci, kterých se můžete dotknout nebo je pocítit. V tuto chvíli to může být i pocit ve vašich rukou. Jsou teplé nebo studené? Můžete si všimnout pocitu, jaký vyvolává dotek oblečení na vašem těle nebo jak vnímáte boty na nohou. Jemně se dotkněte něčeho ve vašem bezprostředním okolí a důkladně prozkoumejte strukturu.

2) Co čicháte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Dále se snažte najít dvě věci, které můžete čichat. Tohle není vždy jednoduché, záleží na tom, kde jste. Pokud ve vašem prostředí není nic, co byste mohli cítit, možná budete muset očichat vůni těla nebo vlasů. Nebo si předem připravíte poblíž vonné olejíčky pro pravidelné cvičení tohoto smyslu.

1) A konečně, co chutnáte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nakonec si všimněte jedné chuti, která přetrvává v ústech, možná z posledního jídla, šálku čaje nebo zubní pasty z čištění zubů. Pohybujte jazykem v ústech,  stiskněte rty k sobě a zaměřte se chuťový vjem.

Toto rychlé cvičení pěti smyslů je skvělý způsob, jak se „zpřítomnit“. Nikdy si nemůžeme být jistí, co se stane v budoucnu nebo změnit to, co se stalo v minulosti, ale vždy můžeme mít přístup k síle přítomného okamžiku. Náš život neprobíhá v minulosti ani v budoucnosti, ale právě „tady a teď". A tady je nyní vše v pořádku.


Jestli chcete mít naprosto klidnou mysl a žít plně a intenzivně v přítomném okamžiku, mohla by vás zajímat skvělá kniha od Eckharta Tolle „Moc přítomného okamžiku“. Žít v přítomnosti není něco, co děláme; je to způsob života. Více se dozvíte v článku 4 klíčové principy bdělé pozornosti + jak je praktikovat

Máte někdy pocit méněcennosti?
Ano (69 %)
Ne (22 %)
Nevím (9 %)

Oblíbené články

10 nejhorších mužských zlozvyků a jak si s nimi poradit 10 nejhorších mužských zlozvyků a jak si s nimi poradit

6 maličkostí, které potřebujeme slyšet ve stresu 6 maličkostí, které potřebujeme slyšet ve stresu

6 důvodů, proč hrát na hudební nástroj 6 důvodů, proč hrát na hudební nástroj

6 nápadů, co dělat, když je venku zima 6 nápadů, co dělat, když je venku zima

 Jak na finance během studií Jak na finance během studií

 Helper: rodinný kalendář i místo pro sdílení fotek s nejbližšími Helper: rodinný kalendář i místo pro sdílení fotek s nejbližšími

3 zajímavosti o sexu po porodu 3 zajímavosti o sexu po porodu

4 klíčové principy bdělé pozornosti + jak je praktikovat 4 klíčové principy bdělé pozornosti + jak je praktikovat

5 způsobů, jak rychle změnit svůj život k lepšímu 5 způsobů, jak rychle změnit svůj život k lepšímu

65% věcí nepotřebujeme! Takhle se jich můžeme zbavit při úklidu 65% věcí nepotřebujeme! Takhle se jich můžeme zbavit při úklidu

 Recept na zdravý středomořský banánový chlebíček Recept na zdravý středomořský banánový chlebíček

4 pokojové rostliny, které kvetou i v zimě 4 pokojové rostliny, které kvetou i v zimě

11 dalších rad, jak najít vnitřní klid a být šťastnější 11 dalších rad, jak najít vnitřní klid a být šťastnější

11 tipů, jak si usnadnit domácí přípravu jídla 11 tipů, jak si usnadnit domácí přípravu jídla

7 romantických komedií, které vám zpestří karanténu 7 romantických komedií, které vám zpestří karanténu

 Jak můžeme díky potravě oddálit stárnutí a změnit svůj život k lepšímu Jak můžeme díky potravě oddálit stárnutí a změnit svůj život k lepšímu

Komentáře

    Vložit nový komentář