Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti
06. 04. 2020, Kategorie Rady a návody
466 shlédnutí

Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

https://www.mindbodygreen.com/articles/5-senses-mindfulness-exercise-to-bring-you-back-to-present?

V době nejistoty (ve které se nacházíme právě teď) mohou v mysli snadno převládat chmurné myšlenky. Představy budoucnosti nebo rozjímání o minulosti jsou přirozené a normální - ale ne vždy užitečné. Chcete-li přivést mysl zpět do současného okamžiku, cvičení „zpřítomnění“, které vás ukotví v přítomnosti, může být opravdovou spásou.

 

Abychom si plně uvědomovali současný okamžik, můžeme použít nástroje, které máme vždy k dispozici: náš dech, náš srdeční rytmus a našich pět smyslů. Ponoření se do smyslových vjemů našeho těla odvádí pozornost od bezútěšných myšlenek, a ty mohou nakonec uvolnit sevření, ve kterém nás drží.


Toto jednoduché cvičení vybízí tělo, aby se naladilo na pět smyslů, a funguje to pro jakýkoli věk, v jakémkoli prostředí a kdykoli. Až se příště budete chtít rychle dostat do přítomného okamžiku, nezapomeňte: 5-4-3-2-1.

5) Co vidíte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nejprve se rozhlédněte a všimněte si pěti věcí, které uvidíte. Buďte rychlí a spontánní, vezměte na vědomí prvních pět věcí, které vás upoutají. Vyslovte je nahlas.

4) Co slyšíte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Zaposlouchejte se a určete čtyři zvuky, které uslyšíte. Opět stačí zaregistrovat první čtyři zvuky, které se objeví. Pokud jste náhodou někde, kde je skutečně ticho, možná budete muset vydat nějaký zvuk: zaklepejte na stůl, udělejte „hmmm“, poslouchejte zvuk svého dechu.

3) Co hmatáte (pociťujete)?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nyní prozkoumejte tři věci, kterých se můžete dotknout nebo je pocítit. V tuto chvíli to může být i pocit ve vašich rukou. Jsou teplé nebo studené? Můžete si všimnout pocitu, jaký vyvolává dotek oblečení na vašem těle nebo jak vnímáte boty na nohou. Jemně se dotkněte něčeho ve vašem bezprostředním okolí a důkladně prozkoumejte strukturu.

2) Co čicháte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Dále se snažte najít dvě věci, které můžete čichat. Tohle není vždy jednoduché, záleží na tom, kde jste. Pokud ve vašem prostředí není nic, co byste mohli cítit, možná budete muset očichat vůni těla nebo vlasů. Nebo si předem připravíte poblíž vonné olejíčky pro pravidelné cvičení tohoto smyslu.

1) A konečně, co chutnáte?

 Cvičení pěti smyslů, zaměřené na přítomný okamžik, vám uleví od strachu a úzkosti

Nakonec si všimněte jedné chuti, která přetrvává v ústech, možná z posledního jídla, šálku čaje nebo zubní pasty z čištění zubů. Pohybujte jazykem v ústech,  stiskněte rty k sobě a zaměřte se chuťový vjem.

Toto rychlé cvičení pěti smyslů je skvělý způsob, jak se „zpřítomnit“. Nikdy si nemůžeme být jistí, co se stane v budoucnu nebo změnit to, co se stalo v minulosti, ale vždy můžeme mít přístup k síle přítomného okamžiku. Náš život neprobíhá v minulosti ani v budoucnosti, ale právě „tady a teď". A tady je nyní vše v pořádku.


Jestli chcete mít naprosto klidnou mysl a žít plně a intenzivně v přítomném okamžiku, mohla by vás zajímat skvělá kniha od Eckharta Tolle „Moc přítomného okamžiku“. Žít v přítomnosti není něco, co děláme; je to způsob života. Více se dozvíte v článku 4 klíčové principy bdělé pozornosti + jak je praktikovat

Oblíbené články

9 dalších chyb při vaření 9 dalších chyb při vaření

5 dalších receptů na dobroty z hrníčku připravené v mikrovlnce 5 dalších receptů na dobroty z hrníčku připravené v mikrovlnce

4 rady, jak si zpříjemnit cestu letadlem 4 rady, jak si zpříjemnit cestu letadlem

7 tipů, jak ušetřit ve své domácnosti 7 tipů, jak ušetřit ve své domácnosti

 Jak na finance během studií Jak na finance během studií

7 potravin, jejichž zbytky můžete v kuchyni skvěle využít 7 potravin, jejichž zbytky můžete v kuchyni skvěle využít

4  kroky, díky kterým si vypěstujete nádhernou Aloe vera 4 kroky, díky kterým si vypěstujete nádhernou Aloe vera

5 tipů jak flirtovat na facebooku 5 tipů jak flirtovat na facebooku

5 způsobů, jak si pročistit auru a odstranit negativní energii 5 způsobů, jak si pročistit auru a odstranit negativní energii

10 nejromantičtějších filmů, které musíte vidět 10 nejromantičtějších filmů, které musíte vidět

5 snadných receptů na různé druhy ledové kávy 5 snadných receptů na různé druhy ledové kávy

4 rady, jak ušetřit na Erasmu 4 rady, jak ušetřit na Erasmu

10 signálů, podle kterých poznáte, že se příliš stresujete 10 signálů, podle kterých poznáte, že se příliš stresujete

4 věci, které můžete odkoukat od modelek 4 věci, které můžete odkoukat od modelek

17 originálních nápadů, jak využít nepotřebnou mapu 17 originálních nápadů, jak využít nepotřebnou mapu

 Jak si vyrobit svoji vlastní ovesnou mouku Jak si vyrobit svoji vlastní ovesnou mouku

Komentáře

    Vložit nový komentář