Proč je mlsání se sladidlem xylitol zdravé

 Proč je mlsání se sladidlem xylitol zdravé

Nadbytek cukru v moderní stravě je považován za velmi
nezdravý. (Průměrná spotřeba v ČR je 40 kg na jednoho člověka ročně.) Z tohoto
důvodu získávají na oblibě jiná sladidla, jako je např. xylitol. Vypadá a
chutná jako cukr, ale má méně kalorií a nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Několik
studií naznačuje, že má různé důležité výhody pro zdraví.

Co je to xylitol?

 Proč je mlsání se sladidlem xylitol zdravé

Xylitol je zařazen jako alkoholový cukr. Chemicky jde o
kombinaci molekul cukru a alkoholu. Jejich struktura jim umožňuje stimulovat na
jazyku chuťové receptory pro sladkost. Xylitol se nachází v malém množství v
mnoha druzích ovoce a zeleniny, a je proto považován za přírodní produkt. V lidském
organismu dokonce vzniká v malém množství prostřednictvím normálního
metabolismu.

Jedná se o složku žvýkaček bez cukru, bonbónů, potravin
vhodných pro diabetiky a výrobků pro ústní hygienu. Xylitol má podobnou
sladkost jako běžný cukr, ale obsahuje o 40 % méně kalorií:

  • Stolní cukr: 4
    kalorie na gram
  • Xylitol: 2,4 kalorie na gram

Xylitol se prodává ve formě bílého krystalického prášku. Vzhledem
k tomu, že xylitol je rafinované sladidlo, neobsahuje žádné vitamíny, minerály
nebo bílkoviny. V tomto smyslu poskytuje pouze prázdné kalorie. Xylitol se
získává ze stromů jako je bříza nebo z rostlinné vlákniny nazývané xylan.

I když alkoholové cukry jsou technicky uhlovodany, většina z
nich nezvyšuje hladinu cukru v krvi, a proto se nepovažuje za čistý uhlovodan,
což je činí oblíbeným sladidlem v produktech s nízkým obsahem uhlovodanů. Ačkoli
slovo „alkohol“ je součástí jeho jména, není to stejný alkohol, který
by někoho opil. Alkoholové cukry jsou proto bezpečné pro lidi s alkoholickou
závislostí.

Xylitol nezvyšuje
krevní cukr ani inzulín

 Proč je mlsání se sladidlem xylitol zdravé

Xylitol má velmi nízký glykemický index a má zanedbatelný
vliv na hladinu cukru a inzulínu v krvi. Proto se na xylitol nevztahuje
žádný škodlivý účinek cukru. Glykemický index xylitolu – měřítko toho, jak
rychle určitá potravina zvyšuje hladinu cukru v krvi – je pouze 7, zatímco u
normálního cukru je to 60 – 70.

Lze jej také považovat za sladidlo příznivé pro snížení
hmotnosti, protože obsahuje o 40 % méně kalorií než cukr.

Pro osoby s diabetem, prediabetem, obezitou nebo jinými
metabolickými problémy je xylitol vynikající alternativou k cukru.

Zatímco odpovídající studie o člověku nejsou v současné době
k dispozici, studie u myší ukazují, že xylitol může zlepšit příznaky diabetu,
snížit množství břišního tuku a dokonce zabránit přírůstku hmotnosti při
redukční dietě.

Xylitol zlepšuje zdraví vašich zubů

 Proč je mlsání se sladidlem xylitol zdravé

Mnoho zubních lékařů doporučuje používat žvýkačky slazené
xylitolem. Mají pro to dobrý důvod. Studie prokázaly, že xylitol posiluje zuby
a pomáhá předcházet zubnímu kazu. Jedním z hlavních rizikových faktorů pro
vznik zubního kazu je ústní bakterie nazývaná Streptococcus mutans. Tato
bakterie je nejvíce zodpovědné za zubní plak. I když je nějaký povlak na vašich
zubech normální, nadbytečné plaky povzbuzují váš imunitní systém, aby zaútočil
na bakterie v něm. To může vést k zánětlivým onemocněním dásní. Tyto orální
bakterie se živí glukózou z potravy, ale nemohou využívat xylitol. Proto
nahrazení cukru xylitolem snižuje dostupné množství energie pro škodlivé
bakterie. Jinými slovy, když žvýkáte žvýkačku s xylitolem nebo jej používáte
jako sladidlo, škodlivé bakterie v ústech nemohou přežít. Podle jedné studie
xylitolem oslazená žvýkačka snížila hladiny škodlivých bakterií o 27 – 75 %,
zatímco hladina těch prospěšných zůstala konstantní. Studie s lidmi prokazují,
že xylitol – buď nahrazením cukru, nebo jeho přidáním do stravy – může snížit výskyt
zubních kazů o 30 – 85 %. Vzhledem k tomu, že zánět je příčinou mnohých
chronických onemocnění, může být snížení zánětů, které způsobuje plak, prospěšné
i pro zbytek vašeho těla.

Xylitol bojuje proti
ušním a kvasinkovým infekcím

Vaše ústa, nos a uši jsou vzájemně propojeny. Proto mohou
bakterie, které žijí v ústech, způsobit ušní infekce, což je běžný problém u
dětí. Ukazuje se, že xylitol může ničit některé z těchto bakterií stejným
způsobem jako bakterie produkující plaky. Jedna studie u dětí s recidivujícími
ušními infekcemi zjistila, že každodenní užívání žvýkací gumy oslazené
xylitolem snížilo výskyt infekce o 40 %.

Xylitol také bojuje proti kvasinkám Candida albicans a
infekci, kterou způsobují. Xylitol snižuje schopnost kvasinek ulpívat na
povrchu, čímž pomáhá předcházet infekci.

Další potenciální
přínosy pro zdraví

Kolagen je nejhojnější bílkovina ve vašem těle, která se
nachází ve velkém množství v kůži a pojivových tkáních. Některé studie u myší
spojují xylitol se zvýšenou produkcí kolagenu, což může napomoci zpomalení
stárnutí kůže. Xylitol může také chránit proti osteoporóze, neboť zvyšuje vstřebávání
vápníku v trávicím systému, což vede ke zvýšení hustoty a lepší mineralizaci
kostí. Mějte však na paměti, že k potvrzení těchto výhod jsou ještě potřebné
výzkumy u lidí.

Xylitol také podporuje přátelské bakterie ve střevě, působí
jako rozpustná vláknina a zlepšuje zdraví vašeho trávicího traktu.

Xylitol je vysoce
toxický pro psy

U lidí je xylitol pomalu absorbován a nemá žádný měřitelný
účinek na produkci inzulínu. To však neplatí pro psy. Když pes pozře xylitol,
jeho tělo začne produkovat velké množství inzulínu a jeho buňky začnou rychle
spotřebovávat glukózu. To může vést k hypoglykémii nebo k nízké hladině
krevního cukru a dokonce ke smrti. Xylitol může také mít u psů škodlivé účinky
na funkci jater. Čivava, která váží 3 kg, může mít problém už po požití 0,3
gramů xylitolu. To je méně než množství obsažené v jediném kusu žvýkačky. Pokud
vlastníte psa, uchovávejte xylitol bezpečně mimo jeho dosah. Pokud si myslíte,
že váš pes náhodně snědl xylitol, okamžitě ho vezměte k veterináři.

Vedlejší účinky a
dávkování

Xylitol je obecně dobře snášen, ale u některých lidí mohou
při větší spotřebě nastat vedlejší účinky. Alkoholové cukry (polyoly) mohou přitahovat
vodu do střeva nebo se fermentovat střevními bakteriemi. To může vést k nadýmání
a průjmu. Lidské tělo se však xylitolu velmi dobře přizpůsobuje. Pokud
zvyšujete příjem postupně, negativní účinky nejsou pravděpodobné. Dlouhodobá
spotřeba xylitolu se jeví jako zcela bezpečná. V jedné studii lidé konzumovali
průměrně 1,5 kg xylitolu za měsíc – s maximální denní dávkou přes 30 polévkových
lžic (400 gramů) – bez negativních účinků. Xylitol se používá k oslazení kávy,
čaje a v různých receptech. Cukr můžete nahradit xylitolem v poměru 1:1. Pokud
má někdo syndrom dráždivého tračníku (IBS) nebo nesnášenlivost s FODMAP, měl by
být s xylitolem opatrný, nebo ho raději nepoužívat vůbec.

Sečteno a podtrženo

Jako sladidlo je xylitol vynikající volbou. Zatímco některá
sladidla mohou způsobit zdravotní rizika, studie ukazují, že xylitol má
skutečné přínosy pro zdraví. Nezvyšuje krevní cukr ani inzulín, ničí bakterie
produkující plaky v ústech a podporuje přátelské bakterie v trávicím
systému.

Mohly by vás zajímat i naše tipy na hubnutí

Přidej první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.