Proč byste měli dodržovat pravidelný režim  spánku – a zvlášť během karantény?
29. 10. 2020, Kategorie Zdraví a sport
217 shlédnutí

Proč byste měli dodržovat pravidelný režim spánku – a zvlášť během karantény?

https://www.mindbodygreen.com/articles/bedtime-for-adults

V době, kdy jsme žili normální život, jste pravděpodobně měli alespoň rámcový čas, kdy jste chodili spát. Ale COVID-19 změnil mnoho pracovních režimů a zvyklostí, takže se najednou zdá méně důležité chodit každý večer spát ve stejnou dobu. Věc se má však tak, že navzdory globální pandemii a všem změnám, které s ní přicházejí, je dodržování konzistentního rozvrhu spánku i dnes obzvláště důležité. (Pokud ne více než kdy jindy.)


„U mnoha lidí se všechny opory jejich denního režimu změnily nebo zmizely, takže je podstatné se k nim co nejvíce vrátit,“ říká výzkumný pracovník spánkové medicíny, W. Christopher Winter, M.D., z lékařského ústavu Neurologie a spánku v Charlottesville, a autor knihy Proč je váš spánek narušený a jak jej zlepšit. „Musíme tyto zvyklosti vrátit zpět do našeho života.“

Nedodržování obvyklého cyklu spánku a bdění nejen zdůrazňuje pocit nenormální situace - může to mít také zásadní dopad na vaše tělo. To je důvod, proč je nastavení pravidelné doby spánku tak závažné, a také byste to měli udělat.

Dobře, proč lidé tolik potřebují pravidelnost ve spánku?

 Proč byste měli dodržovat pravidelný režim  spánku – a zvlášť během karantény?

Máme cirkadiánní rytmus, což jsou 24 hodinové vnitřní hodiny, které běží na pozadí vaší mysli. Váš cirkadiánní rytmus kolísá mezi tím, že se v pravidelných intervalech cítíte ospalí nebo bdělí, což má zajistit potřebný odpočinek. Je řízen uvolňováním látek, jako je hormon melatonin, který způsobuje, že se vám začne chtít spát, říká doktorka funkční medicíny Heather Moday, M.D.

Když se vychýlíte ze svého běžného cirkadiánního rytmu, má to vážné následky. Je pozměněn váš pravidelný režim závislý na střídání světla a tmy, což může také ovlivňovat čas na jídlo a cvičení, říká Winter. V zásadě něco tak zdánlivě nedůležitého, jako je spánek v libovolnou dobu, může vyšinout z normálu mnoho věcí ve vašem životě.

Změna v režimu spánku může také způsobit, že se budete cítit unavenější, i když se vyspíte další den. „Když změníte časový plán spánku o více než hodinu, vaše tělo se cítí unavené, protože váš cirkadiánní rytmus nebyl synchronizován,“ říká doktorka integrované medicíny Amy Shah, M.D.


Ale únava je jen jedna věc, s níž byste se museli vypořádat. „Všechno, od našeho trávení, činnosti imunitního systému a hormonů, je regulováno našimi cykly spánku a bdění,“ říká Moday. Nedodržování dobrého spánkového rytmu, když jste navíc ve stresu (jako je v tuto chvíli většina světa), může dokonce u vás zvýšit riziko nemocí, zdůrazňuje Moday. A to opravdu není něco, s čím by bylo radno si nyní zahrávat.

Jak se tedy můžeme přimět dodržovat pravidelnou dobu spánku?

1) Nastavte si budík, kdy chcete jít spát

Jedna věc je něco si naplánovat a druhá věc je to dodržet. Proto si můžete k úspěchu trochu dopomoci. Nejdůležitější věcí je rozhodnout se, kdy budete chodit spát – doba může být odlišná od vašich dřívějších zvyklostí, ale to je v pořádku. Chcete-li to určit, budete potřebovat zjistit, kolik času pro spánek vám obvykle vyhovuje. Většina dospělých potřebuje spát mezi sedmi a devíti hodinami denně. Možná si budete muset ze začátku nastavit budík, abyste se ujistili, že nezmeškáte správný čas, „ale nakonec vaše tělo přejde do normálního režimu spánku a bdění,“ říká Moday.

2) Vyzkoušejte doplňky podporující spánek

Jedno řešení, díky kterému lépe usnete, jsou přírodní prostředky, jako je hořčík. Použití hořčíku před spaním vám může pomoci usnout, aniž byste se ráno cítili omámení.

3) Vytvořte si před spaním rutinu

 Proč byste měli dodržovat pravidelný režim  spánku – a zvlášť během karantény?

Dělat to samé každý večer pomáhá vašemu mozku signalizovat, že je čas jít spát, říká Moday. Doporučuje, aby to bylo jednoduché, například čtení se šálkem bylinného čaje, používání aromaterapie nebo psaní deníku.

4) Opravdu vstaňte

 Proč byste měli dodržovat pravidelný režim  spánku – a zvlášť během karantény?

Nastavení budíku může opět pomoci. Když se probudíte, Moday doporučuje nepovalovat se v posteli. „Okamžitě odkryjte žaluzie a vystavte se dennímu světlu,“ říká. Může chvíli trvat, než se dostanete do své nové spánkové rutiny, to je v pořádku. Ale jakmile obnovíte pravidelný režim, budete překvapeni, o kolik lépe se budete cítit.

Dostatečný a pravidelný spánek je pro naše zdraví nezbytný. Není rozumné spánek odkládat, když se cítíme unavení. Další tipy, jak vyřešit případné problémy se spánkem, najdete v článku 3 způsoby, jak lépe usínat 

Máte doma kočku?
Ano (37 %)
Ne (58 %)
Nevím (4 %)

Oblíbené články

8 dalších skvělých receptů na smoothie, které vám ještě navíc pomůžou i zhubnout 8 dalších skvělých receptů na smoothie, které vám ještě navíc pomůžou i zhubnout

6 jednoduchých kroků k udržení dobrého zdraví vašeho těla 6 jednoduchých kroků k udržení dobrého zdraví vašeho těla

5 falešných památek, které prostě musíte vidět 5 falešných památek, které prostě musíte vidět

3 rizika pro nastávající maminky 3 rizika pro nastávající maminky

6 příčin, proč se z Bulharska stává boom pro české turisty 6 příčin, proč se z Bulharska stává boom pro české turisty

10 tipů na hubnutí, které určitě fungují! 10 tipů na hubnutí, které určitě fungují!

4 výhody stoprocentně účinného nápoje na hubnutí 4 výhody stoprocentně účinného nápoje na hubnutí

 Proč předstíráme v práci emoce Proč předstíráme v práci emoce

10 potravin, které si dává denně k jídlu 9 výživových poradkyň 10 potravin, které si dává denně k jídlu 9 výživových poradkyň

15 skvělých rad, jak se dožít vysokého věku! 15 skvělých rad, jak se dožít vysokého věku!

 Studená sprcha podle „Ledového muže“ Wima Hofa má zázračné účinky na zdraví Studená sprcha podle „Ledového muže“ Wima Hofa má zázračné účinky na zdraví

13 zdravotních potíží, kterých se zbavíte díky zázračným účinkům banánu 13 zdravotních potíží, kterých se zbavíte díky zázračným účinkům banánu

Komentáře

    Vložit nový komentář