Konzumace plnotučných mléčných výrobků může snižovat riziko diabetu a vysokého krevního tlaku
23. 05. 2020, Kategorie Zdraví a sport
542 shlédnutí

Konzumace plnotučných mléčných výrobků může snižovat riziko diabetu a vysokého krevního tlaku

https://www.mindbodygreen.com/articles/eating-this-type-of-dairy-twice-day-may-lower-risk-of-diabetes-and-high-blood-pressure

Není žádným tajemstvím, že doporučování nízkotučných diet patří  minulosti, ale debata o zdravotním přínosu mléka a mléčných výrobků pokračuje. Jak stoupá množství výzkumů vlivu různých diet na zdraví, vědci stále hledají důkazy, zda tuk a mléčné výrobky mohou mít své vlastní zdravotní přínosy.


Výzkum v globálním měřítku

Nová studie, která byla zveřejněna v květnu letošního roku v British Medical Journals: Open Diabetes Research & Care (výzkum cukrovky), zkoumala vztah mezi mléčnou výživou a zdravím na celosvětové úrovni. Dospěla k závěru, že tajemství, co přináší největší prospěch pro zdraví, se může skrývat i v konzumaci plnotučných mléčných výrobků.

Zatímco už předchozí studie ukázaly, že vyšší příjem mléčných výrobků je spojen s nižším rizikem nemocí jako je diabetes a kardiovaskulární onemocnění, tato studie má širší záběr a zahrnuje údaje z celého světa - nejen z Evropy a Severní Ameriky.


Pomocí údajů shromážděných z 21 zemí vědci hledali souvislosti mezi příjmem mléčných výrobků a rizikem kardiovaskulárních chorob nebo cukrovky v různých kulturách a při různých stravovacích návycích.

Posouzení vztahu mezi konzumací mléčných výrobků a onemocněním

 Konzumace plnotučných mléčných výrobků může snižovat riziko diabetu a vysokého krevního tlaku

Mléčné výrobky byly definovány jako mléko, jogurt, jogurtové nápoje, sýr a jídla připravená s mléčnými výrobky, a bylo zaznamenáno, zda se jedná o výrobky plnotučné nebo výrobky nízkým obsahem tuku. Protože v některých zemích, které se studie účastnily, nejsou běžnými ingrediencemi, sledují vědci odděleně spotřebu másla a šlehačky.

 Konzumace plnotučných mléčných výrobků může snižovat riziko diabetu a vysokého krevního tlaku

V souvislosti s kardiovaskulárními chorobami vědci zjistili, že ti, kteří konzumovali mléčné výrobky, a zejména ty plnotučné, dvakrát denně, měli menší pravděpodobnost vzniku příznaků metabolického syndromu, mezi něž patří vysoký krevní tlak, vysoký krevní cukr, nadbytek břišního tuku, vysoký krevní tuk a abnormální hladiny cholesterolu, a který je rizikovým faktorem vzniku srdečních chorob. Zjistili, že dvě denní porce jakéhokoli mléčného výrobku byly spojeny s o 24 % nižším rizikem vzniku metabolického syndromu, zatímco dvě denní porce plnotučných mléčných výrobků vykazovaly o 28 % nižší riziko - oboje ve srovnání s nulovou konzumací.

Celkově vědci zjistili, že dvě porce mléčných výrobků denně byly spojeny s o 11 až 12 % nižším rizikem diabetu a metabolického syndromu. Každá další denní porce snižovala riziko o 13 až 14 %.


Mohou mléčné výrobky opravdu něco změnit?

Tyto výsledky jsou skvělé, ale autoři studie zdůrazňují, že se jednalo o observační studii, takže nemohou říci, že mléčné výrobky jsou jedinou zárukou nižšího rizika rozvoje metabolického syndromu.

 Konzumace plnotučných mléčných výrobků může snižovat riziko diabetu a vysokého krevního tlaku

„Pokud budou naše zjištění potvrzena,“ píšou, „pak může vyšší spotřeba mléčných výrobků představovat snadno proveditelnou a levnou metodu ke omezení vzniku hypertenze, diabetu a konec konců kardiovaskulárních chorob na celém světě.“

Žádná jednotlivá potravina, doplněk stravy nebo cvičení není samo o sobě zázračné. Mohl by vás zajímat také článek 15 způsobů, jak přirozeně snížit hladinu cukru v krvi na zdravou úroveň


 

Cítíte se někdy nedoceněně?
Ano (71 %)
Ne (15 %)
Nevím (13 %)

Oblíbené články

13 pádných důvodů, proč meditovat každý den 13 pádných důvodů, proč meditovat každý den

7 životních změn pro šťastnější život, s kterými můžete začít ráno 7 životních změn pro šťastnější život, s kterými můžete začít ráno

5 tipů na zdravou snídani, která vás zaručeně nastartuje! 5 tipů na zdravou snídani, která vás zaručeně nastartuje!

11 kroků ke skvělé pleti 11 kroků ke skvělé pleti

10 důvodů, proč začít s pole dance 10 důvodů, proč začít s pole dance

5 příznaků, že pijete málo vody 5 příznaků, že pijete málo vody

5 ekologických značek, které ulehčí nejen planetě, ale i vaší domácnosti 5 ekologických značek, které ulehčí nejen planetě, ale i vaší domácnosti

 Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost Jak si poradit, když vás skličuje podzimní úzkost

3 tipy pro krásnější ráno 3 tipy pro krásnější ráno

10 způsobů, jak si můžete pomoci při panické atace 10 způsobů, jak si můžete pomoci při panické atace

 Jaká rizika může mít pomalá chůze pro naši dlouhověkost Jaká rizika může mít pomalá chůze pro naši dlouhověkost

5 důvodů, proč se stát příznivcem obuvi barefoot 5 důvodů, proč se stát příznivcem obuvi barefoot

Komentáře

    Vložit nový komentář