Vděčnost vám může pomoci stále milovat vašeho partnera

 Vděčnost vám může pomoci stále milovat vašeho partnera

Když jste se zamilovala do svého partnera, čím vás okouzlil?
Byla to fyzická přitažlivost? Emoční spojení? Pozornost a laskavost? Smysl pro
humor a společná zábava? Schopnost snadno komunikovat? Skvělý sex? Pocit, že se
znáte odjakživa? Společné zájmy? Společné hodnoty? Máte rádi stejnou hudbu nebo
stejná jídla?

A jak dlouho to trvalo, než jste si u vašeho partnera začala
všímat i věcí, které se vám nelíbí nebo pro které si ho neceníte? Necítíte
vzájemné spojení nebo spolu netrávíte dost času? Je příliš nepořádný nebo naopak
úzkostlivě čistotný? Je nedochvilný? Nesprchuje se dostatečně často? Je náročný?
Zlostný? Nedokáže řešit konflikty? Udržuje spojení se svou ex?

Tyto dvě různé stránky vašeho partnera – část, kterou milujete,
a část, kterou ráda nemáte – ve skutečnosti odrážejí dva různé aspekty každého
jednotlivého člověka. Osobnost nás všech se skládá z mnoha částí, ale pojďme
se podívat na ty dvě zásadní, které popisují někteří psychologové. Máme v sobě
jednak naše zraněné já, neboli ego a potom máme vyšší já (neboli duši,
vnitřní moudrost). V každém okamžiku v nás jedná
jedna z těchto dvou částí.

Když vidíme zraněná ega druhých

 Vděčnost vám může pomoci stále milovat vašeho partnera

Každý jeden z nás byl v dětství zraněn různými formami
odmítnutí, zanedbávání nebo zneužívání, a z našich bolestných zážitků
absorbujeme mnoho falešných přesvědčení. Tato přesvědčení se stanou naším zraněným
egem, které sídlí v dolní části mozku zvané amygdala. Vznikla u nás v době, kdy
se daná situace přihodila, nebo byla naprogramována do našeho mozku rodiči,
učiteli, vrstevníky a médii. Podstatou ega je, že se cítí nedokonalé nebo neúplné.

Naše zraněné já často není aspektem nás, který prezentujeme
na začátku vztahu. Ve skutečnosti to může trvat měsíce nebo i déle, než začneme
vidět zraněné já druhého. Zraněné já vyjde na povrch, když se snažíme mít
kontrolu nad svým partnerem hněvem, obviňováním, odsuzováním, neupřímností nebo odporem, abychom zvládli své obavy. To ovšem způsobuje
problémy ve vztazích, které se vyřeší, až když každý z partnerů převezme
odpovědnost za své vlastní pocity. Místo toho často vidíme partnera jako toho,
kdo je zodpovědný za naše pocity, a proto se ho snažíme ovládat, abychom se
cítili lépe. Ale uvědomte si, že váš partner není bůh, který zaplní prázdnotu
ve vás. Naučit se, že sami odpovídáme za naše vlastní pocity, je
klíčem k řešení téměř jakéhokoli problému ve vztahu. Nikdo se nezamiluje do něčího
zraněného ega.

Jak vám vděčnost může pomoci změnit úhel pohledu na vašeho
partnera

 Vděčnost vám může pomoci stále milovat vašeho partnera

Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí, které můžete ve vašem
vztahu udělat, je zaměřit se na to, čeho si u svého partnera vážíte – což je
pravděpodobně to, proč jste se zamilovala – spíše než na to, co se vám nelíbí.
Čím více se zaměřujete na to, co se vám nelíbí, tím více takových projevů jejich
zraněného ega se bude ve vašem vztahu vyskytovat.

Stejně tak čím více se soustředíte na to, co máte na svém
partnerovi ráda, a často vyjádříte svou vděčnost za to, kým je v nitru duše,
tím více jeho úžasných vlastností si ve vztahu užijete.

Přemýšlejte o tom. Zvažte, jak rozdílně se cítíte, když vám partner
řekne:

„Hm – hezky voníš,“ spíše než „Jsi cítit.“

„Miluji tvůj smích,“ spíše než „Nemůžu vystát tvou náladovost.“

„Miluji náš společně strávený čas,“ spíše než „Nikdy netrávíme
čas spolu.“

„Líbí se mi, že se spolu tolik nasmějeme a máme toho tolik společného,“
spíše než „Jsi pořád pryč.“

„Děkuji ti, že jsme spolu ten konflikt dokázali vyřešit,“
spíše než „Proč jsi vždy tak defenzivní?“

„Díky, že jsi přišel včas,“ místo „Nemohu si zvyknout na tvou
nedochvilnost.“

Vidíte, o co jde. Vaše zraněné ego si může myslet, že kritikou
vašeho partnera získáte kontrolu nad jeho chováním, ale je to falešné přesvědčení.
Všimněte si, že jak kritizování sebe, tak kritizování vašeho partnera (nebo
jiných) přináší to, co nechcete, víc než to, co chcete. Spíš než změny jeho
chování dosáhnete jeho odcizení.

Zkuste se zaměřit na vyzdvihování toho, čeho si na
svém partnerovi opravdu ceníte, a uvidíte, co se stane. Zde je několik způsobů,
jak můžete postupovat:

  • Uvědomte si, když cítíte souznění se svým partnerem nebo když si spolu užíváte legraci. Nahlas mu
    řekněte, jak dobrý máte pocit.
  • Když jste vy dva schopni společně vyřešit
    konflikt bez hádek, dejte svému partnerovi vědět, jak si toho vážíte.
  • Uvědomte si, kdy se cítíte smutně nebo rozrušeně, a váš
    partner je tu pro jenom vás. Vyjádřete svou vděčnost za jeho péči.

O partnerský vztah je třeba stále pečovat. Více se můžete dozvědět v článku 4 znaky dobře fungujícího vztahu

Přidej první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.