5 doporučení, jak můžete využívat bílý šum v každodenním životě

5 doporučení, jak můžete využívat bílý šum v každodenním životě

Bílý šum se
používá už léta, aby lidem pomohl relaxovat a spát. Víte, jak zní a proč je tak účinný?

Co to je
bílý šum?

Bílý šum je
monotónní zvuk – šum, který je tvořen kombinací mnoha různých frekvencí zvuku. Dokáže
odfiltrovat většinu ostatních obtěžujících zvuků. Představte si ho jako třeba
zvuk vysavače, digestoře, sprchy, vodopádů nebo oceánu.

Bílý šum se
mimo nahrávky a přístroje vydávající tento zvuk nevyskytuje příliš často. „Většina zvuků v
přírodě takhle nezní,“ zdůrazňuje audioložka Anna C. Cosgrove. Bílý šum není
jediný „barevný“ šum – existují i jiné zvuky, založené na různých zvukových
frekvencích, jako je modrý, růžový a hnědý šum.

Co dělá s
naším tělem?

Bílý šum
může ovlivnit tělo několika způsoby, a každý jej může zažít trochu jinak.
Například, zatímco někteří lidé shledávají, že dobře reagují na bílý šum, jiní
mohou zjistit, že jim lépe vyhovuje hnědý šum. Obecně však toto jsou hlavní
způsoby, jak může bílý šum ovlivnit tělo:

1) Pomáhá zlepšit
spánek

5 doporučení, jak můžete využívat bílý šum v každodenním životě

Účinky
bílého šumu na spánek byly do značné míry zkoumány. Jedna studie publikovaná v
časopise „Journal of Caring Sciences“ sledovala spánkové vzorce lidí, kteří
byli hospitalizováni – někteří byli vystaveni bílému šumu, zatímco jiní nebyli.
Vědci zjistili, že u těch, kteří spali s bílým šumem, se nezměnilo v průměru
množství spánku, kterého dosáhli za noc, zatímco u kontrolní skupiny, která
neměla bílý šum, zjistila, že jejich průměrná doba spánku klesla z přibližně
sedmi hodin na méně než pět hodin za noc.

Další
studie zveřejněná v časopise „Sleep“ zjistila, že lidé usnuli v průměru o 40 %
rychleji, když byli vystaveni bílému šumu, než když slyšeli normální zvuky
prostředí. Běžné zvuky mohou narušovat kvalitu našeho spánku. Bílý šum však
může pomoci tyto zvuky blokovat, takže člověk může lépe spát.

2) Pomáhá
uspat miminka

5 doporučení, jak můžete využívat bílý šum v každodenním životě

Uspat kojence
může být složité, ale výzkum zjistil, že bílý šum může pomoci. Jedna starší
studie analyzovala dvě skupiny 20 dětí ve věku mezi 2 a 7 dny. Většina dětí ve
skupině s použitím bílého šumu – 80 % – spala během pěti minut, zatímco
pouze 25 % dětí bez bílého šumu usnulo během této doby. V důsledku toho vědci
dospěli k závěru, že „bílý hluk může matkám pomoci uspat neklidné děti.“

„Bílý
šum blokuje zvuky domácnosti, které by mohly narušit spánek, jako jsou sourozenci
nebo konverzace rodičů,“ říká psycholožka Alicia H. Clark. „Bílý šum
může také napodobovat fyziologické zvuky uvnitř těla, jako je tlukot srdce nebo
trávení, které jsou pro dítě známé, a proto ho uklidňují, pokud zvuk není
příliš hlasitý.“

Hlasitost
je však důležitá. Výzkum publikovaný v časopise „Pediatrics“ zjistil, že
několik používaných zvukových přístrojů puštěných na největší hlasitost
přesáhlo 50 dBA, což je současný doporučený hlukový limit pro kojence v nemocničních
zařízeních. Proto je doporučeno, aby rodiče přesunuli kojenecké uspávací
zařízení od jejich spícího dítěte dále než 200 centimetrů a aby snížili
hlasitost, a tak chránili sluch dítěte. V obchodech je možné koupit plyšové
hračky, které v sobě mají vložený speciální strojek, na kterém můžete
pouštět několik typů bílého šumu: vlastní bílý šum, šumění mořských vln, zvuky dělohy,
tlukot srdce a podobně. Konečně se vyspíte!

3) Může
zmírnit úzkost

5 doporučení, jak můžete využívat bílý šum v každodenním životě

Jedna
studie publikovaná v „Journal of Nursing Research“ zkoumala chování 63 pacientů
s úzkostnou demencí, z nichž někteří byli pokusně vystaveni bílému šumu. Studie
zjistila, že ti, kteří byli vystaveni bílému šumu, byli výrazně méně rozrušeni během
poslouchání zvuku i později, než ti, kteří mu vystaveni nebyli.

Úzkost
často podobu vnitřní řeči a myšlenek, které je obtížné ignorovat nebo zastavit.
Bílý šum může lidem s úzkostí pomoci zablokovat tuto řeč a myšlenky. „Stejně
jako mantra nebo uklidňující prostředí může bílý šum poskytnout základní útočiště,
když se nemůžeme zbavit nutkavých myšlenek,“ říká Clark.

Jedním z
nejúčinnějších způsobů, jak bojovat proti úzkosti, je převzít kontrolu. „Bílý
šum může významně pomoci ovlivnit vaše prostředí a zajistit tak kontrolu, když přichází
úzkost,“ vysvětluje Clark. Výsledky této studie podporují bílý šum jako
jednoduchý, pohodlný a neinvazivní postup, který zlepšuje agitované chování seniorů
s demencí
. Tyto výsledky mohou sloužit jako návod pro poskytovatele zdravotní
péče, kteří se o takové pacienty starají.

4) Pomáhá při
studiu

5 doporučení, jak můžete využívat bílý šum v každodenním životě

Výzkum
zjistil souvislost mezi studiem s bílým šumem a zapamatováním informací. Jedna
studie publikovaná v „Scientific Reports“ sledovala 80 studentů, kteří měli za
úkol naučit se názvy 20 neznámých věcí. Každá osoba prošla pěti fázemi učení,
po nichž následoval paměťový test. Polovina účastníků poslouchala během fází učení bílý šum a polovina se učila v tichu. Vědci zjistili, že skupina s bílým
šumem měla lepší výsledky ve srovnání se skupinou bez bílého šumu.

Bílý šum
může být užitečný pro studium jednoduše proto, že pomáhá překrýt další zvuky.
Bílý šum blokuje nebo maskuje zvuky, které by se obvykle daly slyšet v tiché
místnosti.

5) Pomůže
snížit tinnitus

Tinnitus je
častý stav, který vyvolává zvonění nebo bzučení v jednom nebo obou uších. Tyto
zvuky mohou být trvalé nebo přechodné – a bílý šum zde může pomoci.

„Někteří
lidé dostanou tinnitus, když jejich mozek už neslyší zvuky, což vede mozek k vyvolání
vlastního nervového šumu ve formě zvonění,“ říká Cosgrove.
„Přítomnost bílého šumu způsobí, že mozek namísto nervového hluku poslouchá
bílý šum.“ Máte zájem vyzkoušet bílý šum? V tom případě mějte
hlasitost pod kontrolou. „Měl by být slyšitelný, ale ne příliš hlasitý,“ říká
Cosgrove.

Jak si bílý
šum opatřit?

5 doporučení, jak můžete využívat bílý šum v každodenním životě

Můžete si
opatřit přenosný relaxační přístroj s bílým šumem, který maskuje rušivé
zvuky z okolí a pomáhá vytvořit příjemné prostředí. Nebo si různé nahrávky
bílého šumu můžete pouštět z Internetu nebo si je stáhnout do mobilu nebo
diktafonu.

Používání
bílého šumu je čím dál tím oblíbenější mezi všemi, kteří se chtějí lépe
soustředit, zlepšit spánek, překrýt jiné obtěžující zvuky nebo si zajistit
soukromí.

Narušený spánek má neblahý vliv na naše zdraví a duševní
pohodu. V následujícím článku se můžete dočíst, co ještě lze
pro zlepšení spánku udělat 8 snadných tipů na lepší spaní


Přidej první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.