3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy
Publikováno dne 20. 10. 2018, Kategorie Zdraví a sport
424 shlédnutí

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

http://frame.bloglovin.com/?post=6567968289&blog=2189167&frame_type=none

Přerušované hladovění je jedním z doporučení, které většina lidí může ignorovat jako příliš extrémní. Obávají se hypoglykemické katastrofy a pro milovníky jídla je to poněkud bolestivé. Přesto mnoho lidí potvrzuje, že na celkové zdraví má přímo zázračný vliv. Proto jsem se rozhodla přistupovat k této otázce s otevřenou myslí.  Když jsem se začala dozvídat o fascinujícím spojení mezi přerušovaným hladověním a regenerací buněk, uvědomila jsem si, že je to víc než jen trendový způsob stravování.


Jak může jeden jednoduchý přístup mít tolik výhod? Podle vědců dochází k buněčnému procesu zvanému autofagie. Autofagie nastává, když dovolíme našemu tělu získat čas a prostor k očistě a likvidaci těch buněk, které jsou slabé nebo poškozené. Regenerace buněk a tkání ovlivňuje dlouhověkost a pomáhá eliminovat nemoci. Jinými slovy: Hladovění dává tělu potřebnou přestávku od trávení a umožňuje mu, aby se soustředilo na opravu samo sebe.


Přerušované hladovění dovolí i těm, kteří si nedovedou představit vynechat některé jídlo, aby našli metodu, která pro ně bude fungovat. Existuje více druhů přerušovaného hladovění. Můžete si porovnat jejich klady, zápory a názory na jejich zdravotní přínosy.

1) Celodenní hladovění jeden až dva dny v týdnu

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Tato metoda omezuje příjem kalorií dvakrát týdně. Nejí se nic a nebo existuje varianta, při které je dovoleno spotřebovat v tyto dny 500 kalorií (200 z nich jsou tuky a bílkoviny), které můžete sníst v jednom jídle nebo postupně po celý den. Zbývajících pět až šest dní v týdnu můžete jíst co chcete kdykoli budete chtít - ačkoli se doporučuje jíst hlavně ovoce, zeleninu, bílkoviny, celozrnné obiloviny a minimum sacharidů.


Výhody: Tato metoda je jednoduchá a při dnešním hektickém způsobu života se snadno dodržuje. Vzhledem k tomu, že většina dnů v týdnu není omezena stravovacím plánem, nejsou příliš ovlivněny vaše společenské aktivity. Dny vybrané pro hladovění můžete využít jako odpočinkové a bez náročného cvičení. Studie ukazují, že tento typ hladovění vyrovnává hladinu cukru v krvi, snižuje záněty a zlepšuje kognitivní funkce. Tělo se dostává do ketózy - stavu, kdy začne získávat více energie z tuku spíše než z cukru.


Nevýhody: Celodenní hladovění může být obtížné pro ty, kteří trpí na nízkou hladinu cukru v krvi. Můžete pociťovat hlad a nedostatek energie. Můžete být podráždění a trpět bolestí hlavy. Snadnější bude začít pouze s jedním dnem v týdnu.

2) Hladovění každý druhý den

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Toto je náročnější metoda než předešlá. Den hladovění se střídá se dnem, kdy se stravujete normálně.


Výhody: Tato metoda může pomoci snížit riziko srdečních onemocnění a diabetu typu 2. Rovněž tak i rakoviny, zejména rakoviny prsu. Může být i účinným nástrojem pro snížení váhy – po jednom roce to může být až 6 % tělesné váhy.


Nevýhody: Mohou nastat potíže s bolestmi hlavy a se spánkem. Možná nebudete moci kvůli omezené energii vykonávat náročná cvičení, což může vést k úbytku svalové hmoty.


3) Časově omezené hladovění

3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy

Metoda pro ty, kteří hledají umírněný způsob hladovění. Příjem jídla omezíte na osmihodinový úsek denně. Po zbylých 16 hodin můžete pít jen vodu a nekalorické nápoje. V praxi to znamená např. dát si jako první jídlo oběd, třeba ve 13 hodin, pak se libovolně stravovat do 21 hod. a tak stále dokola. Nebo jiné, pro vás vhodné časové rozložení.


Výhody: Tato metoda je vhodná pro prevenci obezity, diabetu a potíží s játry. Během dne se cítíte lehcí a plní energie. Při tomto způsobu stravování se zbavujete tuku a svalová hmota zůstává. Také není nutné počítat kalorie.


Nevýhody: Je potřeba uzpůsobit úsek, kdy se stravujete. Vzdát se večerní skleničky vína, pokud nechcete počkat s dalším jídlem až do pozdních odpoledních hodin příštího dne.


3 metody přerušovaného hladovění pro začátečníky: výhody, nevýhody a zdravotní přínosy
Závěrem
Hladovění není pro každého, především ne pro těhotné ženy a ženy s poruchami plodnosti. Dále pro osoby, které trpěly v minulosti poruchami příjmu potravy. Měli byste postupovat s opatrností také při problémech s cukrovkou, citlivostí na potraviny, se spánkem, úzkostí nebo chronickým stresem. Poslouchejte své tělo a v případě potřeby se poraďte s lékařem.


První dvě metody jsem si osobně nevyzkoušela. Zato se mi osvědčuje metoda časově omezeného hladovění. První denní jídlo je oběd, další večeře. Dvakrát za měsíc v době, kdy je měsíc v úplňku a pak v novu, nejím celých 24 hodin nic (to je z jógy). Zdraví i váha jsou v pohodě…


Máte i vy nějaké zkušenost s přerušovaným hladověním?

 

Zaujal vás tento článek? Chcete se přiučit v oblasti stravování? Přečtěte si taky článek 3 nové termíny z oblasti stravování, které prostě musíte znát!

 

Staňte se fanouškem naší stránky a už nepřijdete o žádný článek:
Podporujete se s partnerem navzájem?
Ano (68 %)
Ne (16 %)
Nevím (16 %)

Oblíbené články

7 životních změn pro šťastnější život, s kterými můžete začít ráno 7 životních změn pro šťastnější život, s kterými můžete začít ráno

9 způsobů, jak si na jaře vyčistit energetické tělo 9 způsobů, jak si na jaře vyčistit energetické tělo

5 receptů na rychlou a zdravou snídani 5 receptů na rychlou a zdravou snídani

10 prověřených cviků, které vám zaručí skvělé výsledky 10 prověřených cviků, které vám zaručí skvělé výsledky

20 jednoduchých způsobů, jak rychle zhubnout už za týden 20 jednoduchých způsobů, jak rychle zhubnout už za týden

 Run for your Bun! Kavárna, kde za jídlo neplatíte Run for your Bun! Kavárna, kde za jídlo neplatíte

 Zdravě vypadající pleť není samozřejmost. Co (ne)dělat, abyste ji měla i vy? Zdravě vypadající pleť není samozřejmost. Co (ne)dělat, abyste ji měla i vy?

8 ingrediencí, kterými zpestříte své recepty na saláty 8 ingrediencí, kterými zpestříte své recepty na saláty

13 pádných důvodů, proč meditovat každý den 13 pádných důvodů, proč meditovat každý den

3 zázračná slova – bio, raw, vegan. Co vlastně znamenají? 3 zázračná slova – bio, raw, vegan. Co vlastně znamenají?

 Sportovní tipy, jak si zpříjemnit pohyb: zlehka a zábavně Sportovní tipy, jak si zpříjemnit pohyb: zlehka a zábavně

11 kroků ke skvělé pleti 11 kroků ke skvělé pleti

Komentáře

    Vložit nový komentář

    Další zajímavé

    2 skvělé tipy na osvěžující letní drinky 2 skvělé tipy na osvěžující letní drinky

    12 skvělých tipů, jak ušetřit na nákupu potravin! 12 skvělých tipů, jak ušetřit na nákupu potravin!

    10 způsobů, jak zlepšit a upevnit vztah 10 způsobů, jak zlepšit a upevnit vztah

    14 dalších skvělých nápadů na tetování na zápěstí 14 dalších skvělých nápadů na tetování na zápěstí

     Jak si vyrobit svoji vlastní ovesnou mouku Jak si vyrobit svoji vlastní ovesnou mouku

    10 bezvadných dárků pro muže, kterého milujete 10 bezvadných dárků pro muže, kterého milujete

    5 zajímavostí o britské královské rodině 5 zajímavostí o britské královské rodině

    5 rad, jak na konci roku ušetřit 5 rad, jak na konci roku ušetřit